Čo je Neuro-vývojová stimulácia?
Neuro-vývinová stimulácia vychádzajúca z Neuro-vývojovej terapie bola vytvorená fyzioterapeutkou a špeciálnou pedagogičkou PhDr. Marjou Volemanovou, PhD. a patri do skupiny psychomotorických terapií. Pomocou aktivácie motoriky ovplyvňujeme duševné funkcie a osobnosť jednotlivca. Tento prístup prepája poznatky vývinovej psychológie a neurofyziológie, čoho výsledkom sú konkrétne cviky pre posilnenie nervovej sústavy a integrovanie senzorického systému.
Ako funguje Neuro-vývojová stimulácia?
Neuro-vývinová stimulácia je program cvikov rozdelených do blokov, ktoré sa cvičia približne 30 týždňov. Každý blok pozostáva z troch druhov cvikov. Jedným sú cviky, ktoré kopírujú psychomotorický vývin dieťaťa od narodenia, ďalšie sú cviky zamerané na integráciu niektorého zo senzorických systémov a relaxačné cviky. Ich kombináciou dokážeme dodatočne posilniť správny psychomotorický vývin dieťaťa v prípade, že v tomto procese nastali ťažkosti. Tieto ťažkosti sú identifikované pomocou vstupnej diagnostiky. Na diagnostike sa sleduje aktuálna psychomotorická úroveň klienta – pretrvávania primárnych reflexov a disharmónia v senzorickom spracovaní podnetov. Detekované odchýlky spôsobujú dieťaťu ťažkosti v rozvoji vyšších motorických, kognitívnych a behaviorálnych funkcií.
Pre aký typ problémov je Neuro-vývojová stimulácia vhodná?
Už počas perinatálneho obdobia sa u dieťaťa rozvíjajú primárne reflexy. Tie slúžia dieťaťu k prežitiu v čase dozrievania centrálnej nervovej sústavy. Sú automatickými motorickými odpoveďami tela. Každý z týchto reflexov má vo vývine dieťaťa svoju špecifickú úlohu. Dozrievaním sa primárne reflexy vytrácajú a nastupujú posturálne, vlastné zrelej psychomotorike. Ak nejaký z primárnych reflexov pretrváva, hovoríme o nezrelosti centrálnej nervovej sústavy. Blízkosť mozgových centier zodpovedných za motorickú reakciu a senzorické spracovanie podnetov v mnohých prípadoch ovplyvňuje ako psychomotorický vývin tak i správnu integráciu senzorických podnetov, ktoré sú akými si koreňmi a bázou pre ďalší vývin. Dieťa s ťažkosťami v tejto oblasti následne nadobúda ďalšie zručnosti na nestabilných základoch a napríklad učenie sa písať, čítať, počítať tak môže byť pre neho náročné alebo až nemožné. Neuro-vývojová stimulácia je preto vhodnou pre dieťa, u ktorého sú prítomné ťažkosti s pohybom, prekonávaním prekážok na detskom ihrisku, reči, alebo diagnóz ako dyslexia, dysgrafia, dysortografia, dyskalkúlia či ADHD. Tieto poruchy pozostávajú z rôznych symptómov a je dôležité nájsť ich príčinu, pričom jednou z nich môže byť vyššie spomenuté.
Pre koho je Neuro-vývojová stimulácia vhodná?
Tento druh stimulácie je vhodný pre dieťa vo veku od cca štyroch rokov po školský vek, v prípade prítomnosti odchýlok v psychomotorickom vývine prípadne už stanovených diagnózach spadajúcich pod špecifické poruchy učenia. Vstupná diagnostika pomôže odborníkovi vyhodnotiť či príčina spomenutých ťažkostí je v pretrvávaní primárnych reflexov a nesprávnej senzorickej integrácii podnetov z prostredia.
Pre koho nie je Neuro-vývojová stimulácia vhodná?
Neuro-vývojová stimulácia nie je vhodnou v prípade ak dieťa už má začatý cyklus inej psychomotorickej terapie. Ich kombinácia môže spôsobiť narušenie jednotlivých vývinových etáp, ktoré majú špecifické poradia vzhľadom na samotný psychomotorický vývin dieťaťa od narodenia.